Syarahan ke 3
SYEIKH ABDUL QADIR AL JELANI
Apabila seseorang itu diuji oleh Allah, maka pada mulanya dia akan cuba melepaskan dirinya dari ujian atau cubaan yang menyusahkannya itu. Jikalau dia tidak berjaya, dia akan meminta pertolongan daripada orang lain seperti raja-raja atau mereka yang berkuasa, orang dunia, orang hartawan; dan jika dia sakit, dia akan meminta pertolongan doktor atau bomoh. Jika itupun tidak berjaya, maka kembalilah dia menghadapkan wajahnya kepada Allah – memohon sambil merayu kepadaNya. Selagi dia dapat menolong dirinya, dia tidak akan meminta pertolongan daripada orang lain. Selagi dia dapat pertolongan daripada orang lain, dia tidak akan meminta pertolongan daripada Allah.
Jikalau dia tidak mendapat pertolongan daripada Allah, maka berterusanlah dia merayu, sembahyang, berdoa dan menyerahkan dirinya dengan penuh harapan dan cemas terhadap Allah s.w.t.. Allah tidak akan menerima rayuannya sehingga dia memutuskan dirinya dengan keduniaan. Setelah putuslah dia hal-hal keduniaan, maka ketentuan dan kerja Allah akan terzahir melalui orang itu dan lepaslah dia dari hal-hal keduniaan. Tinggallah kepadanya rohnya sahaja.
Pada peringkat ini tidaklah nampak olehnya melainkan kerja atau perbuatan Allah dan tertanamlah dalam hatinya kepercayaan yang sebenar-benarnya tentang tauhid (Keesaan Allah). Pada hakikatnya, tidak ada pelaku atau peggerak atau yang mendiamkan kecuali Allah s.w.t. Tidak ada baik dan tidak ada jahat, tidak ada rugi dan tidak ada untung,tidak ada faedah dqan tidak ada anegerah dan tidak ada sekatan, tidak terbuka dan tidak tertutup, mati dan hidup, mulia dan hina, kaya dan papa; bahkan segala-galanya adalah dalam Tangan Allah.
Hamba Allah itupunjadilah seperti bayi dipangkuan ibunya atau seperti orang mati yang sedang dimandikan atau seperti orang mati yang sedang dimandikan atau seperti bola di kaki pemain – melambung, bergolek, ke atas, ke bawah, ke tepi, ke tengah; sentiasa berubah tempat dankedudukan. Dan tidak ada pada dirinya upaya dan daya. Maka lenyaplah dia keluar daripada dirinya dan masuk ke lakuan semata-mata.
Hamba Allah yang sebegini tidak nampak yang lain kecuali Allah dan perbuatan-perbuatanNya. Tidak ada didengar dan diketahuinya kecuali Allah. Jika dia melihat sesuatu, maka dilihatnya perbuatan atau kerja Allah. Jika dia mendengar atau mengetahui sesuatu, maka didengarnya perkataan-perkatan Allah dan jika dia mengetahui sesuatu, maka diketahuinya melalui ilmu Allah. Dia akan dianugerahi dengan anugerah Allah. Beruntunglah dia kerana hampir dengan Allah. Beliau akan diperhias dan dipermuliakan. Redhalah dia dengan Allah. Bertambah hampirlah dia dengan Tuhannya. Bertambahlah cintanya kepada Allah. Bertambahlah seronoknya dalam mengenang Allah. Terdirilah dia ‘di dalam Allah’. Allah akan memimpinnya dan menghiasinya dengan pakaian cahaya ilmu Allah dan terbukalah kepadanya hijab yang melindunginya dari rahsia-rahsia Allah Yang Maha Agung. Beliau mendengar dan mengingat hanya daripada Allah Yang Maha Tinggi. Sentiasalah dia bersyukur dan bersembahyang di hadrat Allah s.w.t..





No comments:
Post a Comment